Succéduon slår till igen med ännu ett samarbete... Idrott med Ettor och treor

Ibland så finns allt serverat på bordet, men man har bara inte insett att man kan ta för sig. Det är lite den känslan som jag fått när jag och Anton inledde vårt nya samarbete. Ettorna och treorna är schemalagda med idrott och hälsa på tisdagmorgonar. Tanken var att ettorna skulle vara utomhus med mig, medan treorna och Anton skulle använda idrottshallen. Att ha 40 elever på samma ställe var väl inte rimligt? Eller det kanske det var ändå? Som brukligt är när jag och Anton är i farten så får någon av oss en sjukt strålande idé (tycker den av oss som får den iaf). Vi briefar varandra om idén och justerar och så kör vi igång.
Fördelarna med att slå ihop grupperna är många. Eleverna lär känna varandra och kan umgås även i andra sammanhang. Jag och Anton kan ge eleverna mer stöd och även stötta varandra. Vi kan också lära av varandra och ge utrymme för pedagogiska diskussioner. Treorna får lära sig ta större ansvar och ettorna får stöd från äldre elever. Vi skulle kunna göra listan ännu längre...
Efter att ha kört tre lektioner och mött 120 barn på tre timmar längtar jag redan till nästa tisdag. Känslan av att se barn röra sig, samarbeta och glädjas är underbar. Barnen kan ju inte samarbeta om de inte får en situation att samarbeta i, eller?
Som pedagog är en av de viktigaste uppgifterna att skapa förutsättningar för eleverna. Ibland kan ett miljöombyte eller situationsbyte ge så mycket bättre förutsättningar för alla inblandade. Och som vanligt - när du vågar prova får du se om det funkar. Och glöm inte att följa oss på instagram #healthdrottninghog