Is there anyone out there?

Du kanske blir besviken nu, men det blir ingen bild på mina fötter framför horisonten... Jag skulle inte beskriva mig som en digital guru. Instagram, Facebook och bloggar är ju nymodigheter och flugor som kan lura mig och ge andra viktig information om det jag gör. Man kan också undra vem som skulle vilja ta del av mitt oglamorösa liv. Samtidigt så har den digitala utvecklingen gett mig möjligheter att utföra mitt arbete på ett helt nytt sätt jämfört med när jag började som lärare (för inte så jättelängesen). Den digitala utvecklingen ger mig möjligheter att visa det jag och eleverna gör. Jag brukar se eleverna och föräldrarna som konsumenter. De ska köpa det skolan har att erbjuda dem. Eleverna ska ta del undervisningen. För att nå dem och deras föräldrar, men även andra intresserade kan jag inte vänta på att de hör av sig och undrar vad jag och skolan kan erbjuda dem. Ett företag väntar inte på att någon plötsligt ska knacka på och se om de har en bra produkt att sälja. De gör reklam och förklarar de bra egenskaperna produkten har att erbjuda dem. Den digitala utvecklingen ger skolan möjligheter att göra samma sak och dessutom gratis. Vi lärare kan inte vänta på att någon plötsligt ser en dörr på glänt och nyfiket kikar in på en lektion och ser allt bra vi gör, utan vi måste ta ansvaret själva och förmedla det (om vi nu vill att någon ska uppmärksamma det vi gör).
Som idrottslärare har jag inte den naturliga kontakten med vårdnadshavarna och jag träffar inte eleverna dagligen. Det innebär att jag måste hitta andra vägar för att skapa relationer. När jag började som lärare valde jag ofta telefonen och ringde elevernas vårdnadshavare. Vill du ha en bra relation till vårdnadshavarna kan det räcka att ringa och presentera dig och nämna något positivt som hände på lektionen gällande deras barn. Jag använder fortfarande den metoden och gensvaret är alltid positivt, även om många föräldrar blir förvånade över att jag ringer. När du väl har ringt en gång kan du skicka sms nästa gång och kontakten är igång. Förra året startade jag och Anton en blogg. Det är ett sätt för oss att utvärdera och analysera det vi gör och även bjuda in andra i det vi gör. Föräldrar, kollegor och nyfikna kan ta del av bloggen och få inspiration och en inblick i elevernas vardag. Vi kan också gå på djupet och se tillbaka på det vi gjort. Slutligen så använder vi instagram, vilket ger en direkt belöning för följaren. Instagram ger en notis när något nytt uppdaterats. Det är lite text och en bild eller film, vilket ofta uppskattas. Eleverna kan se sig själva och föräldrarna får en direkt inblick i vad vi gör. Det är enkelt att checka in på #healthdrottninghog för att va med när det händer... Så om du vill att andra ska veta vad du gör så ta tag i telefonen, plattan eller datorn och gör andra medvetna om det...