Laguttagning, sammanhållning och beachhandboll!

Dagarna på beachhandboll har verkligen fått mig att fundera kring laguttagning, toppning och sammanhållning. Att välja lag är komplext och Det är många parametrar att ta hänsyn till. Laguttagningarna har gjorts på lite olika sätt. I sexan fick eleverna samla bonustid genom att lämna in läxor. För varje läxa som lämnades tjänade eleven in 10 sekunder extra speltid. Som de flesta kan räkna ut så var det ett populärt inslag av de som lämnat in sina läxor, medan det var mindre populärt av de som inte lämnade in. Sexorna deltog med tre lag där två lag (de som lämnat in läxan) hade färre spelare och fick därmed spela mer. Det laget med flest läxinlämningar visade sig också vara vassast på plan.
I femman har jag haft mest funderingar kring laguttagningen. Min utgångspunkt har varit att para ihop vänner och lag inom halvklassen i den mån det gått. Det resulterade att ett lag blev väldigt stark. Givetvis funderade jag över hur eleverna skulle reagera på det. Några elever reagerade på att ett lag blev väldigt bra. Under speldagen gjorde jag det tydligt att Drottninghögs femmor representerades av fyra lag där alla skulle stå bakom varandra och spelare skulle flyttas mellan lagen eftersom de var få spelare i varje lag och det var varmt. Alla har fått spela i princip lika mycket vilket jag tycker är väldigt viktigt. Det blev också uppenbart för eleverna att de fyllde en viktig funktion som supporter för de andra Drottninghögslagen. När det gick bra för ett lag kunde övriga glädjas med dem. Vi var också måna att låta spelare från våra andra lag delta i varandras lag i den mån det gick. Något som blev tydligt under dagen för eleverna var att de har olika styrkor och de styrkorna krävs olika mycket i matcherna. Det innebar att en elev kunde spela mycket en match och sen lite mindre matchen därpå. Eleverna insåg också att om de deltog med jämnbra medspelare så var de också tvungna att ta ett större ansvar snarare än att förlita sig på någon annan. Förväntningarna på medspelarna var likvärdiga, vilket skapade en positiv anda. Konceptet blev väldigt vinnande där alla kunde glädjas åt sin egna och andra prestationer. Sammanhållningen stärktes under dagen och Drottninghögsskolan 3 firade stora framgångar där alla i klassen kunde njuta av en 16-delsfinal i det underbara vädret. Det var otroligt i imponerande hur alla i klassen slöt upp bakom varandra!
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: #drottninghögsskolan, #hälsa, #marksiegbahn