FebruariKrönikan - Har du ett boostteam?

Vem ingår i ditt boostteam? För du har väl ett boostteam? Om inte, så är det dags att skaffa ett! Jag ser alltid till att ha flera boostteam omkring mig både privat och på arbetet.
Nu kanske du undrar vad är ett boostteam innebär? Det är en person,eller flera, som du har omkring dig som får dig att känna dig bra och framgångsrik. Även om jag inte är framgångsrik, så får jag en känsla av det när jag blir boostad. Det är ett fantastiskt sätt att få sig själv att känna sig bättre än vad man egentligen är.
Ni kanske funderar över varför jag väljer att skriva om hur jag blir boostad?Under det senaste halvåret har media uppmärksammat föräldrar, politiker och andra allmänna tyckare som uttalat sig negativt om ämnet idrott och hälsa. Det har raljerats om att man filmar elever hejdlöst utan anledning, att idrott och hälsa handlar om att mäta resultat och att ja - vad är det som tyckarna inte har en åsikt om? Ja, de har sällan något konstruktivt och positivt att tillföra.
I mitt yrke som lärare i idrott och hälsa ska jag varje vecka inspirera och entusiasmera runt 220 elever. Jag träffar dem två timmar i veckan i deras undervisning och ska ha tid för alla. Varje dag ser jag fram emot att träffa alla elever och en av de uppgifterna jag gillar mest med mitt yrke är att klura på hur jag ska lyckas att motivera dem. Jag tror att grunden i att motivera andra är att ha motivation själv. Hur ska jag annars kunna motivera andra? Nyckeln för mig är att oavsett var jag jobbar och hur jag jobbar skapa ett boostteam. Det är sällan svårt. Det kryllar av positiva människor på en skola. I varje klass finns det alltid flera elever som är det där extra positiva till lektionerna på ett sätt som smittar av sig. Man märker snabbt vilka de är. Jag ser till att lära känna dem först av alla och ser till att bygga en relation med dem. Jag umgås med dem på rasterna, när de äter eller på fritids. När vi har en relation som är positiv så ser vi till att vi smittar alla andra efterhand. Det är för övrigt ett perfekt sätt att umgås med sina kollegor också. Fördelen med ett boostteam är att det varken kan bli för stort eller för litet. Och fördelen med ett boostteam är det är hundra procent inkluderande. Alla kan ingå! Det fungerar dessutom åt båda hållen!

 


Att vara lärare i idrott och hälsa ger mig optimala förutsättningar till att skapa ett boostteam bland och med eleverna. Jag har som vana att skapa största boostteamet bland sexorna. De är äldst på skolan, har mognat och kan ta stort ansvar. Det innebär att de kan fungera som förebilder för yngre elever. När jag jobbar med sexorna har vi väldigt kul tillsammans, vilket är grunden med ett boostteam. De som vill ingår i teamet. Det som våra sexor gör är de leder våra fritidsbarn i olika idrottsaktiviteter. De har även varit ledare under flera lektioner för yngre elever. Och nyligen har de gjort danser till våra elever i 1-4. Danserna ska användas i #drottninghögsskolansdancebattle där alla på skolan dansar.
Boostteam är alltid produktiva. När jag har boostteam så får de mig att tänka nytt i ämnet idrott och hälsa. Med boostteam har jag alltid en garanti för att kunna förnya och förädla ämnet. Jag försöker se till att göra varje läsår på ett nytt och förbättrat sätt. Och har jag ett boostteam så finns garanterat entusiasmen att det görs. När samhället och eleverna förändras efterhand ska även lektionerna präglas av det.
Av någon anledning så är det naturligt att vissa ger sig på idrott och hälsa. Hur ofta är det någon minns tillbaka på hur so-lektionen eller mattelektionen var och sedan uttalar sig i tidningen? Och visst, vill man göra det och får ut något av det så kan tyckarna fortsätta. För under tiden som tyckarna sprider sina tankar som fakta så växer sig ämnet idrott och hälsa starkare och starkare. Det finns mer forskning som visar hur viktigt ämnet är för inlärning och ingen kan undgå hur viktigt ämnet är.
När jag tar på mig min teflontröja låter jag åsikterna flöda, men det mesta rinner av mig. Jag och mina boostteam njuter av att vara på skolan och hur idrott och hälsa sprids i alla hörn. Om du inte blivit smittad av ett boostteam än så kommer du snart att bli det! Det är dags att sprida lite rörelseglädje!