Känslan av att lyckas som lärare; Kan vår grupp ha teori nästa vecka?

Alla lärare drömmer nog om de där dagarna när allt bara klickar. De där dagarna när man får eleverna att dra åt samma håll och sträva mot samma håll är en underbar känsla. Jag ska ta er tillbaka till veckans början som inleddes med orientering med våra treor. Att arbeta med orientering kräver en del av pedagogen då ofta eleverna är olika långt i sin kunskap och inställning till orientering. Min tanke var att fånga eleverna genom att göra dem delaktiga. De fick skapa egna kartor i grupp som skulle testas av andra. En alldeles strålande idé, tänkte jag. Ja... Det tyckte en del i alla fall, men det räcker inte för mig. Resten av veckan har jag funderat över hur jag ska få med alla, men det återkommer jag till. Om början av veckan inleddes minst sagt dåligt så avslutades den fantastiskt. Det som gör att det kan svänga så mycket är nog min vilja att våga lyckas och att våga misslyckas. Jag började med att envisas med att testa samma orienteringskoncept med ena fyran. Vad som är dåligt för en grupp behöver ju inte nödvändigtvis vara dåligt för alla grupper. Jag tror att det är viktigt att våga prova flera gånger i olika grupper och sedan utvärdera vad som är positivt och negativt. Konceptet visade sig vara framgångsrikt och eleverna tyckte det var både lärorikt och roligt. Det som imponerade på mig mest var gruppdynamiken där de starka eleverna tog hand om de svagare. Alla var verkligen måna om att lyckas och att få andra att lyckas.
På fredagar har jag lånat ut idrottshallen en timme till våra femmor som har ett cirkusprojekt. Det innebär att våra sexor, som är indelade i två grupper, får turas om att ha idrott ena veckan och teori den andra. Under första passet som är idrottspass kom en elev in och frågade vad vi skulle göra. Hen jublade när hen fick höra att vi skulle leka en lek och "slippa" teori. Idrottspassen är generellt populära av sexorna och även detta passet var uppskattat. Under teoripasset, med den andra gruppen, skulle eleverna göra en valfri presentation av allemansrätten. Eftersom de arbetat med den tidigare skulle presentationen vara kort och de fick 30 minuter på sig att förbereda sig. Några elever valde att redovisa med teater, andra med film, några med en PowerPoint och slutligen en med musik och sång. Eleverna var helt uppspelta. De redovisade med bravur. Efter passet visade de sina redovisningar ute i kapprummet för gruppen som haft idrott tidigare. De skrattade och var stolta över sina resultat. Jag kunde inte låta bli att njuta av känslan av att få eleverna att gilla teoripasset. Alla som någon gång arbetat som idrottslärare vet hur svårt det är att få Eleverna att gilla teori. Och det som gjorde att känslan av att lyckas blev ännu starkare var när eleven från första passet som klagat på att teoripassen är så tråkiga önskade om de inte kunde ha teori nästa vecka... Och för er som undrar hur jag löser Orienteringen för treorna; jag kombinerar parkour och orientering och skapar PARKOURIENTERING!
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: #förstelärare, #idrottochhälsa, #marksiegbahn