Äntligen S'mile!

S'mile loppet är en av Drottninghögsskolans höjdpunkter. Det är dagen då 1400 elever från tre skolor tar sig antingen en quarter mile, half mile eller en mile beroende på vilken årskurs man går i. Loppet arrangerades för tredje gången. I år valde vi på Drottninghögsskolan att öka gemenskapen på skolan och skapa lite mer av eventet. Vi lät alla våra elever ansiktsmålas! Sexor målade treor och femmor målade tvåor. I övriga klasser målade eleverna sina klasskamrater eller fick hjälp av pedagogerna! Eleverna var så klart nyfikna på varandras målningar och smög gärna förbi de andra klasserna för att kika på hur de såg ut.
Vid startområdet bjöds det på uppvärmning för att få igång eleverna. Eleverna, som var försedda med chip för tidtagning och med ansiktsmålningar, möttes av sol vid startområdet. De var upplagt för ett bra lopp med alla moderna tillbehör som ett lopp kräver. Eleverna valde om de ville gå, jogga eller springa och i mål möttes de av en medalj och en S'milevattenflaska!
Läs mer i hd: http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2016/04/29/loparfest-forenade-barn-fran-tre-stadsdelar/ Snyggt jobbat alla involverade och Ett stort tack!

PARKOURIENTERING !

Varje vecka ställs jag inför olika utmaningar. Det är lite därför jag valt att bli lärare i idrott och hälsa. Inledningsvis kämpade jag med att få några elever intresserade av orientering. Jag försökte med elevinflytande och nytänkande, vilket funkade mindre bra. Efter att ha funderat kom jag fram till att slå ihop orientering med något annat som eleverna gillar. Det var då tanken till PARKOURIENTERING väcktes. Grundtanken är att du bygger upp en bana inomhus där eleverna har möjlighet att förflytta sig mellan kontrollerna genom att utöva parkour. Eleverna ges tillfälle att öva sin förmåga att läsa kartan, men även att öva sin motorik och fantasi. Kontrollerna placeras på liknande sätt som under en vanlig lektion med orientering inomhus. Behöver jag säga att man fångar fler elever?

Tips på lektion med kombination läsförståelse och rörelse!

För någon vecka sedan var jag (Anton) inne i åk 2 och skulle ha läsförståelse och jag valde att först hålla i en högläsning. Sedan diskuterade vi berättelsen och slutligen tog jag ut eleverna och körde sant eller falskt på multiarenan med frågor kopplade till berättelsen. Det var många elever som tyckte det var ett roligt sätt att jobba med läsförståelse och det var heller inte självklart att den snabbaste eleven var den som tog sig till rätt sida först.
Visa fler inlägg